KANDUNGAN FAIL MEJA
1. Maklumat
Pegawai
2. Senarai
Tugas
3. Matlamat
Pusat Sumber Sekolah
4. Misi
Pusat Sumber Sekolah
5. Visi
Pusat Sumber Sekolah
6. Objektif Pusat Sumber Sekolah
7. Carta Organisasi Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah
8. Carta Organisasi Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah
9. Senarai Tugas Jawatan, Tanggungjawab, Kuasa dan Hubungan
Kerja Pegawai dengan Pegawai-Pegawai Lain
10. Proses
Kerja
11. Carta
Aliran Kerja
12. Senarai
Semak
13. Peraturan-Peraturan
Pentadbiran
14. Senarai
Undang-undang Pekeliling
15. Senarai
Borang
16. Norma
Kerja
17. Senarai
Jawatankuasa yang Dianggotai
18. Senarai
Tugas Harian
1.0 Maklumat Pegawai
Guru Perpustakaan dan Media
Nama
|
:
|
Jawatan Hakiki
|
:
|
Gred Jawatan
|
:
|
Bahagian / Unit
|
:
|
Tarikh Memegang Jawatan
|
:
|
Tarikh Penempatan
|
:
|
2.0 Senarai
Tugas Guru Perpustakaan dan Media
Bertanggungjawab kepada Pengetua
SMA Maarif di dalam merancang, menyelaras, melaksana dan mengambil tindakan
susulan ke atas perkara-perkara berikut:
2.1.
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 – 8
waktu seminggu.
2.1.1. Menyediakan rancangan pengajaran tahunan dan harian Matematik Tambahan
2.1.2. Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran
2.2
Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan PSS bersama-sama
Pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru dan murid-murid.
2.2.1. Mengadakan Mesyuarat JK Induk
2.2.2. Mengadakan Mesyuarat JK Kerja
2.2.3. Mengadakan Mesyuarat Pengawas
2.2.4. Menyediakan takwim dan perancangan aktiviti tahunan
2.2.5. Mewujudkan / membuat pindaan fail kuasa mengikut kesesuaian
2.3
Merancang dan mengurus belanjawan tahunan PSS bersama
Jawatankuasa Kurikulum Sekolah
2.3.1. Membuat bajet dan menyenaraikan cadangan perbelanjaan.
2.3.2. Menyediakan kertas cadangan untuk menjalankan program
2.4
Merancang pemerolehan dan pembinaan koleksi yang
komprehensif, seimbang, dan kemaskini.
2.4.1. Mendapatkan maklum balas keperluan alat dan bahan.
2.4.2. Merancang pembelian bahan koleksi yang berkurangan atau yang belum ada.
2.5
Merancang dan melaksanakan Program Kemahiran Maklumat dan
Perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong pelaksanaan pengajaran
dan pembelajaran
2.5.1. Merancang perkhidmatan PSS dan memaklumkan
perkhidmatan
yang
disediakan kepada guru-guru.
2.5.2. Menyediakan borang-borang tempahan bilik,
pinjaman bahan, dll.
2.5.3. Menyediakan tempat / bilik / jadual
penggunaan bahan
2.5.4. Menyediakan rekod penggunaan dan rekod
pinjaman
2.5.5. Membuat penyelenggaraan bahan yang rosak
2.6
Merancang dan mengurus program pembacaan (Program NILAM)
dan pembudayaan ilmu.
2.6.1. Mengadakan mesyuarat dan taklimat NILAM
2.6.2. Merangka aktiviti sepanjang tahun
2.6.3. Mengadakan promosi / sudut NILAM
2.6.4. Menghantar laporan NILAM kepada PKG dan BTPN setiap tahun.
2.7
Merancang, melaksana, menyelaras program pembangunan staf
dan program latihan dalaman berhubung dengan Pusat Sumber Sekolah.
2.7.1. Berkongsi kemahiran cara mengguna / mengendali alat dan bahan
2.7.2. Mengadakan kursus dalaman dalam pelbagai bidang untuk meningkatkan ilmu
2.7.3. Mengadakan ceramah atau taklimat yang diperlukan untuk pembangunan staf.
2.8
Merancang dan mengurus program promosi Pusat Sumber
Sekolah.
2.8.1. Membuat promosi melalui panitia mata pelajaran
2.8.2. Menyediakan brosur PSS
2.8.3. Menyediakan buletin
2.8.4. Menyediakan blog
2.9
Bekerjasama dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran
dan pembelajaran berasaskan sumber.
2.9.1. Pengajaran dan pembelajaran menggunakan PSS dan kemahiran maklumat.
2.10
Berhubung dan bekerjasama dengan Bahagian Teknologi
Pendidikan Negeri / PKG / Perpustakaan Awam untuk meningkatkan perkhidmatan dan
Program Pusat Sumber Sekolah
2.10.1. Memohon Khidmat Bantu
2.10.2. Berkerjasama dengan PKG, PSPN dan Perpustakaan Awam dari semasa ke semasa.
2.11
Menyelia dan mengurus bahan-bahan Pusat Sumber Sekolah.
2.11.1. Mengurus bahan yang diterima
2.11.2. Sirkulasi
2.11.3. Memantau dan menyelia penggunaan bahan
2.11.4. Memantau rekod penggunaan ( Kampus ASTRO, buletin, sirkulasi dan lain-lain
aktiviti ).
2.12
Menyedia dan mengedar peringatan mesyuarat JK Induk /
Kerja Pusat Sumber Sekolah
2.12.1. Menentukan tarikh mesyuarat
2.12.2. Mengedar surat panggilan mesyuarat
2.12.3. Mengadakan mesyuarat
2.12.4. Menyediakan dan mengedar peringatan mesyuarat
2.13
Memantau dan mengawal selia pelaksanaan program Pusat
Sumber Sekolah
2.13.1. Merancang, menyelaras dan mengadakan program PSS
2.13.2. Membuat pemantauan
2.13.3. Membuat laporan
2.14
Melaksanakan tugas semakan stok dan inventori peralatan
Pusat Sumber Sekolah
2.14.1. Menyemak stok perolehan
2.14.2. Borang Inventori 3
2.14.3. Buku stok KEWPA2, KEWPA3, KEW300J4
2.14.4. Stok pergerakan bahan
2.14.5. Melabel bahan
2.14.6. Menempatkan bahan
2.14.7. Pelupusan
2.14.8. Tutup stok
2.15
Mempromosi dan menjadi ahli Persatuan Perpustakaan /
Pusat Sumber Sekolah Negeri
2.15.1. Menerangkan peranan Persatuan PSSP
2.15.2. Mengedarkan borang pendaftaran
2.15.3. Membantu dalam pendaftaran ahli
2.15.4. Menyertai aktiviti yang dijalankan
2.16
Menjalankan penyelidikan / kajian tindakan berhubung
dengan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah.
2.16.1. Mengenal pasti masalah
2.16.2. Membuat kai selidik
2.16.3. Menyediakan instrumen (sebelum)
2.16.4. Membuat analisis
2.16.5. Menjalankan kaji selidik (selepas)
2.16.6. Menyediakan laporan
2.16.7. Membuat penambahbaikan
2.17
Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan
pembangunan, pengurusan, program dan aktiviti serta kewangan Pusat Sumber
Sekolah.
2.17.1. Menyediakan perancangan
2.17.2. Menyediakan laporan
2.17.3. Mengambil tindakan / memberikan maklum balas
2.18
Menghantar data dan laporan pelaksanaan Program Pusat
Sumber Sekolah khasnya Laporan Pusat Sumber Sekolah dan NILAM kepada BTP
melalui PKG dan BTPN pada bulan April dan Oktober setiap tahun.
2.18.1. Mengumpul maklumat
2.18.2. Membuat laporan
2.19
Menjalankan tugas-tugas lain yang diarah oleh pengurusan
sekolah dari semasa ke semasa.
2.19.1. Membuat profil sekolah
2.19.2. Mengadakan ”Powerpoint” sekolah
2.19.3. Menyediakan dan mengemaskini blog PSS Sekolah.
3.0 Matlamat Pusat Sumber
Sekolah
1.
Meningkatkan
mutu pendidikan di sekolah
2.
Membentuk
profesion perguruan yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif, dan berdisiplin
untuk membantu pembinaan sahsiah guru-guru supaya dapat memainkan peranan
yang berkesan dalam pembangunan negara, bangsa, dan agama
3.
Membentuk
golongan murid-murid yang berilmu, kreatif, dan berdisiplin untuk membentuk
sahsiah murid-murid agar dapat memainkan peranan yang positif.
4.
Mendedahkan
pengetahuan teknologi maklumat kepada murid-murid melalui penggunaan komputer.
|
4.0 Misi Pusat Sumber
Sekolah
Mempertingkatkan kefahaman ICT dan memupuk budaya
”Sayangi PSS” dikalangan pelajar selaras dengan pendidikan arus perdana masa
kini.
|
5.0 Visi Pusat Sumber
Sekolah
Peneraju utama dalam memartabatkan PSS ke arah
memperkasakan budaya ilmu dan cemerlang ICT
|
6.0 Objektif Pusat Sumber Sekolah
1.
Menyediakan
pelbagai sumber bagi kemudahan guru dan murid-murid.
2.
Menyediakan
tempat untuk guru-guru merancang dan menghasilkan sumber pengajaran dan
pembelajaran.
3.
Meningkatkan
profesionalisme guru.
4.
Mengumpul,
menyimpan, dan mengedar pelbagai jenis maklumat.
5.
Membina
program media untuk pengajaran dan pembelajaran.
6.
Mengembangkan
kemahiran penyelidikan dan pencarian maklumat.
7.
Memupuk
tabiat belajar sendiri dan menyelidik melalui pusat sumber.
|
7.0 Carta Organisasi
Jawatankuasa Induk
Pusat
Sumber Dato’ Haji Abbas
9.0
Senarai
Tugas / Kuasa dan Hubungan Pegawai dengan Pegawai Lain
Unit/Subunit : Pusat
Sumber Sekolah
Jawatan : Guru Perpustakaan dan Media (GPM)
Tugas Pegawai Atasan
Yang Ada Hubungan
|
Tugas & Tanggungjawab
|
Kuasa Yang Diberi
|
Tugas Pegawai Lain Yang Ada Hubungan
|
Pengetua
Meluluskan semua program dan aktiviti Pusat Sumber
Sekolah
GPK Akademik
Menyelaras semua program dan aktiviti Pusat Sumber
Sekolah
|
1.
Merancang dan Menyelaraskan
Program Pusat Sumber Sekolah.
2.
Menyelaras dan
Mengemaskini Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja PSS
3.
Merancang dan
Menyelaras Perlaksanaan Program dan Aktiviti PSS
4.
Merancang dan
Menyelaraskan Program dan Aktiviti Penyelidikan dan Kajian Tindakan
5.
Melaksanakan
tugas-tugas lain yang diarah dari semasa ke semasa.
|
Merancang dan melaksanakan program dan aktiviti
berkaitan
|
Pengetua, Guru Penolong Kanan,
Guru Kanan,
Guru Jadual Waktu,
Ketua Panitia, dan
Kerani Kewangan.
|
10.0 Proses
Kerja Guru Perpustakaan
dan Media
Aktiviti
|
10.1
|
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu.
|
|||
Subaktiviti
|
-
|
-
|
Muka
|
1 / 1
|
|
Proses Kerja
|
Pegawai Yang
Meluluskan / Dirujuk
|
Undang-Undang / Peraturan
|
|||
1. Menerima arahan tugas daripada Pengetua
|
Pengetua
GPK Akademik
|
SPI Bil 3/1999 – Penyediaan Rekod Pengajaran
dan Pembelajaran
SPI Bil 3/2005 – Penyelarasan Waktu Mengajar bagi
Guru Penyelaras Bestari serta Guru Perpustakaan dan Media Sekolah (Guru
Penyelaras PSS)
|
|||
2. Merujuk Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran
bagi mata pelajaran yang ditetapkan.
|
|||||
3. Menyediakan dan menghantar Rancangan Pelajaran Tahunan berdasarkan format
yang
telah
ditetapkan.
|
|||||
4. Menyediakan Persediaan Mengajar Harian dan menyampaikan P & P
dengan
merujuk kepada
4.1 Rancangan Pelajaran Tahunan
4.2 Buku Teks
4.3
Bahan sumber lain
4.4
Senarai tugas GPM
4.5
Takwim PSS
|
|||||
5. Melaksanakan P & P.
6. Melaksanakan tugas-tugas GPM.
7. Memberi, menyemak dan membuat pembetulan latihan murid-murid.
|
|||||
11.0 Carta
Aliran Kerja Guru
Perpustakaan dan Media
Aktiviti
|
11.1
|
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8
waktu seminggu.
|
||
Subaktiviti
|
-
|
-
|
Muka
|
1/1
|
12.0 Senarai
Semak
Aktiviti
|
12.1
|
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8
waktu seminggu.
|
||
Subaktiviti
|
-
|
-
|
Muka
|
1/1
|
Bil
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
1
|
Terima arahan kerja daripada Pengetua
|
||
2
|
Merujuk
sukatan pelajaran
|
||
3
|
Menyedia dan menghantar RPT
|
||
4
|
Menyediakan Persediaan Mengajar Harian
|
||
5
|
Menyampaikan P & P
|
||
6
|
Melaksanakan tugas GPM
|
||
7
|
Memberi, menyemak dan membuat pembetulan latihan murid-murid.
|
13.0
Peraturan-Peraturan
Pentadbiran Fail Meja
13.1 : Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu
seminggu
1. Segala perancangan
hendaklah berdasarkan Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran yang diluluskan
oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
2. Segala perancangan P &
P serta aktiviti atau program PSS hendaklah mengikut jadual kerja yang telah
disediakan dan mematuhi tempoh yang ditetapkan.
3. Segala pelaksanaan sesuatu
aktiviti atau program P & P dan PSS hendaklah dibincang dalam panitia mata
pelajaran atau JK Kerja PSS sebelum mendapat kelulusan Pengetua
4. Setiap aktiviti P & P dan
PSS hendaklah dicatat dalam Buku Rekod Perancangan Harian guru.
5. Buku Rekod Perancangan
Harian Guru hendaklah dilengkapkan setiap hari untuk perancangan hari akan
datang.
6. Buku Rekod Perancangan
Harian Guru hendaklah diserahkan kepada Pengetua setiap minggu untuk disemak.
14.0 Senarai Undang-Undang / Pekeliling Fail Meja
14.1 : Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu
1
|
SPI Bil 3/1999 – Penyediaan Rekod Pengajaran dan
Pembelajaran
|
2
|
Sukatan Pelajaran Mata Pelajaran
|
3
|
Huraian Sukatan Pelajaran Mata Pelajaran
|
4
|
SPI 3/2005 Penyelarasan Waktu Mengajar bagi Guru Penyelaras
Bestari Serta Guru Perpustakaan dan Media Sekolah (Guru Penyelaras Pusat
Sumber Sekolah)
|
5
|
Surat KP (BTP-PSP) 8810/11/1 (03) Kriteria Pemilihan
dan Senarai Tugas Guru Perpustakaan / Media Sekolah (6 Julai 2004), BTP
|
15.0 Senarai Borang Yang Digunakan
15.1 : Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu
Bil
|
Borang
|
1
|
Jadual waktu persendirian
|
10.0 Proses Kerja
Aktiviti
|
10.2
|
Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan Pusat Sumber Sekolah
bersama-sama Pengetua/ Guru Besar, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru
dan murid-murid.
|
|||
Subaktiviti
|
-
|
-
|
Muka
|
1 / 1
|
|
Proses Kerja
|
Pegawai Yang
Meluluskan / Dirujuk
|
Undang-Undang / Peraturan
|
|||
|
Pengetua
JK Induk
JK Kerja
|
||||
|
|||||
11.0 Carta Aliran Kerja
Aktiviti
|
11.2
|
Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan
Pusat Sumber Sekolah bersama-sama Pengetua/Guru Besar, kakitangan Pusat
Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.
|
||
Subaktiviti
|
-
|
-
|
Muka
|
1/1
|
12.0 Senarai Semak
Aktiviti
|
12.2
|
Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan
Pusat Sumber Sekolah bersama-sama Pengetua/Guru Besar, kakitangan Pusat
Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.
|
||
Subaktiviti
|
-
|
-
|
Muka
|
1/1
|
Bil
|
Aktiviti
|
Tindakan
|
Catatan
|
1
|
Menerima arahan
tugas daripada Pengetua, GPK T& K.
|
|
|
2
|
Merancang dasar
/ halatuju dan aktiviti tahunan PSS
bersama JK Induk PSS
|
|
|
3
|
Menyediakan
takwim PSS bersama JK Kerja PSS
|
|
|
4
|
Menyerahkan takwim
PSS untuk dimasukkan ke dalam takwim sekolah
|
|
|
5
|
Menyelaras takwim
PSS untuk disesuaikan dengan takwim sekolah.
|
|
|
6
|
Mengedar dan
mempamerkan takwim PSS kepada semua guru.
|
|
|
7
|
Melaksanakan
dasar dan program tahunan PSS .
|
|
|
13.0 Peraturan-Peraturan Pentadbiran Fail Meja
13.2 : Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan Pusat Sumber Sekolah
bersama-sama Pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.
1.
Menggunakan prosedur
kerja yang ditetapkan oleh sekolah.
2.
Menggunakan arahan
perkhidmatan yang dikeluarkan secara dalaman dari semasa ke semasa oleh
sekolah.
3.
Menggunakan penetapan
polisi dan dasar yang dikeluarkan secara lisan atau bertulis dari semasa ke
semasa oleh sekolah.
4.
Merancang mengikut
takwim sekolah dan takwim PSS.
5.
Merancang dasar dan
program tahunan PSS pada akhir tahun untuk tahun seterusnya.
6.
Mengedarkan takwim PSS
kepada semua guru pada awal tahun.
7.
Melaksanakan program dan
perancangan PSS mengikut masa yang ditetapkan dalam takwim (tertakluk kepada
perubahan).
14.0 Senarai
Undang-Undang / Pekeliling Fail
Meja
14.2 Merancang
dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama-sama Pengetua,
kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.
1
|
Fail Kuasa Pusat Sumber Sekolah, BTPN WPKL, 2006
|
2.
|
Takwim
sekolah .
|
3.
|
Takwim
PSS .
|
4.
|
Fail Kuasa Pusat Sumber Sekolah.
|
5.
|
Fail Kuasa Sekolah.
|
6
|
Program NILAM: Konsep dan Panduan Pelaksanaan Di
Sekolah (1988), BTP
|
6.
|
Jamiah
Hj Othman dan Yusof Khan b Loth Khan. Panduan Pengurusan dan Penggunaan
PSS. Subang Jaya; Danatis Distributors, 1995
|
15.0 Senarai Borang Yang Digunakan
15.2 Merancang
dan melaksanakan dasar dan program tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama-sama
pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.
Bil
|
Borang
|
1
|
Carta Gantt
|
2
|
Kalendar kosong untuk mengisi
program PSS
|
|