Fail Meja


KANDUNGAN FAIL MEJA
 



1.   Maklumat Pegawai
2.   Senarai Tugas
3.   Matlamat Pusat Sumber Sekolah
4.   Misi Pusat Sumber Sekolah
5.   Visi Pusat Sumber Sekolah
6.   Objektif Pusat Sumber Sekolah
7.       Carta Organisasi Jawatankuasa Induk Pusat Sumber Sekolah 
8.       Carta Organisasi Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah 
9.       Senarai Tugas Jawatan, Tanggungjawab, Kuasa dan Hubungan Kerja Pegawai dengan Pegawai-Pegawai Lain
10.   Proses Kerja
11.   Carta Aliran Kerja
12.   Senarai Semak
13.   Peraturan-Peraturan Pentadbiran
14.   Senarai Undang-undang Pekeliling
15.   Senarai Borang
16.   Norma Kerja
17.   Senarai Jawatankuasa yang Dianggotai
18.   Senarai Tugas Harian





1.0    Maklumat  Pegawai  Guru Perpustakaan dan Media

Nama
:  
Jawatan Hakiki
:   
Gred Jawatan
:  
Bahagian / Unit
:  
Tarikh Memegang Jawatan
:  
Tarikh Penempatan
:

2.0    Senarai Tugas   Guru Perpustakaan dan Media

Bertanggungjawab kepada Pengetua SMA Maarif di dalam merancang, menyelaras, melaksana dan mengambil tindakan susulan ke atas perkara-perkara berikut:

2.1.          Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 – 8
           waktu seminggu.

2.1.1.   Menyediakan rancangan pengajaran tahunan dan harian Matematik Tambahan 
2.1.2.   Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran
      

2.2         Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan PSS bersama-sama Pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru dan murid-murid.

2.2.1.   Mengadakan Mesyuarat JK Induk
2.2.2.   Mengadakan Mesyuarat JK Kerja
2.2.3.   Mengadakan Mesyuarat Pengawas
2.2.4.   Menyediakan takwim dan perancangan aktiviti tahunan
2.2.5.   Mewujudkan / membuat pindaan fail kuasa mengikut kesesuaian


2.3         Merancang dan mengurus belanjawan tahunan PSS bersama Jawatankuasa Kurikulum Sekolah

2.3.1.    Membuat bajet dan menyenaraikan cadangan perbelanjaan.
2.3.2.    Menyediakan kertas cadangan untuk menjalankan program
2.4         Merancang pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprehensif, seimbang, dan kemaskini.

2.4.1.   Mendapatkan maklum balas keperluan alat dan bahan.
2.4.2.   Merancang pembelian bahan koleksi yang berkurangan atau yang belum ada.

2.5         Merancang dan melaksanakan Program Kemahiran Maklumat dan Perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran

    2.5.1.  Merancang perkhidmatan PSS dan memaklumkan perkhidmatan
               yang disediakan kepada guru-guru.
    2.5.2.  Menyediakan borang-borang tempahan bilik, pinjaman bahan, dll.
    2.5.3.  Menyediakan tempat / bilik / jadual penggunaan bahan
    2.5.4.  Menyediakan rekod penggunaan dan rekod pinjaman
    2.5.5.  Membuat penyelenggaraan bahan yang rosak
   

2.6         Merancang dan mengurus program pembacaan (Program NILAM) dan pembudayaan ilmu.

2.6.1.   Mengadakan mesyuarat dan taklimat NILAM
2.6.2.   Merangka aktiviti sepanjang tahun
2.6.3.   Mengadakan promosi / sudut NILAM
2.6.4.   Menghantar laporan NILAM kepada PKG dan BTPN setiap tahun.

2.7         Merancang, melaksana, menyelaras program pembangunan staf dan program latihan dalaman berhubung dengan Pusat Sumber Sekolah.

2.7.1.   Berkongsi kemahiran cara mengguna / mengendali alat dan bahan
2.7.2.   Mengadakan kursus dalaman dalam pelbagai bidang untuk meningkatkan ilmu
2.7.3.   Mengadakan ceramah atau taklimat yang diperlukan untuk pembangunan staf.

2.8         Merancang dan mengurus program promosi Pusat Sumber Sekolah.

2.8.1.   Membuat promosi melalui panitia mata pelajaran
2.8.2.   Menyediakan brosur PSS
2.8.3.   Menyediakan buletin
2.8.4.   Menyediakan blog



2.9         Bekerjasama dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber.

2.9.1.   Pengajaran dan pembelajaran menggunakan PSS dan kemahiran maklumat.

2.10   Berhubung dan bekerjasama dengan Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri / PKG / Perpustakaan Awam untuk meningkatkan perkhidmatan dan Program Pusat Sumber Sekolah

2.10.1.   Memohon Khidmat Bantu
2.10.2.   Berkerjasama dengan PKG, PSPN dan Perpustakaan Awam dari semasa ke semasa.

2.11   Menyelia dan mengurus bahan-bahan Pusat Sumber Sekolah.

2.11.1.   Mengurus bahan yang diterima
2.11.2.   Sirkulasi
2.11.3.   Memantau dan menyelia penggunaan bahan
2.11.4.   Memantau rekod penggunaan ( Kampus ASTRO, buletin, sirkulasi dan lain-lain aktiviti ).

2.12   Menyedia dan mengedar peringatan mesyuarat JK Induk / Kerja Pusat Sumber Sekolah

2.12.1.   Menentukan tarikh mesyuarat
2.12.2.   Mengedar surat panggilan mesyuarat
2.12.3.   Mengadakan mesyuarat
2.12.4.   Menyediakan dan mengedar peringatan mesyuarat

2.13   Memantau dan mengawal selia pelaksanaan program Pusat Sumber Sekolah

2.13.1.   Merancang, menyelaras dan mengadakan program PSS
2.13.2.   Membuat pemantauan
2.13.3.   Membuat laporan

2.14   Melaksanakan tugas semakan stok dan inventori peralatan Pusat Sumber Sekolah

2.14.1.   Menyemak stok perolehan
2.14.2.   Borang Inventori 3
2.14.3.   Buku stok KEWPA2, KEWPA3, KEW300J4
2.14.4.   Stok pergerakan bahan
2.14.5.   Melabel bahan
2.14.6.   Menempatkan bahan
2.14.7.   Pelupusan
2.14.8.   Tutup stok

2.15   Mempromosi dan menjadi ahli Persatuan Perpustakaan / Pusat Sumber Sekolah Negeri

2.15.1.   Menerangkan peranan Persatuan PSSP
2.15.2.   Mengedarkan borang pendaftaran
2.15.3.   Membantu dalam pendaftaran ahli
2.15.4.   Menyertai aktiviti yang dijalankan

2.16   Menjalankan penyelidikan / kajian tindakan berhubung dengan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah.

2.16.1.   Mengenal pasti masalah
2.16.2.   Membuat kai selidik
2.16.3.   Menyediakan instrumen (sebelum)
2.16.4.   Membuat analisis
2.16.5.   Menjalankan kaji selidik (selepas)
2.16.6.   Menyediakan laporan
2.16.7.   Membuat penambahbaikan

2.17   Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan, pengurusan, program dan aktiviti serta kewangan Pusat Sumber Sekolah.

2.17.1.   Menyediakan perancangan
2.17.2.   Menyediakan laporan
2.17.3.   Mengambil tindakan / memberikan maklum balas


2.18   Menghantar data dan laporan pelaksanaan Program Pusat Sumber Sekolah khasnya Laporan Pusat Sumber Sekolah dan NILAM kepada BTP melalui PKG dan BTPN pada bulan April dan Oktober setiap tahun.

2.18.1.   Mengumpul maklumat
2.18.2.   Membuat laporan


2.19   Menjalankan tugas-tugas lain yang diarah oleh pengurusan sekolah dari semasa ke semasa.

2.19.1.   Membuat profil sekolah
2.19.2.   Mengadakan ”Powerpoint” sekolah
2.19.3.   Menyediakan dan mengemaskini blog PSS Sekolah.

3.0  Matlamat  Pusat Sumber Sekolah


1.      Meningkatkan mutu pendidikan di sekolah
2.      Membentuk profesion perguruan yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif, dan berdisiplin untuk membantu pembinaan sahsiah guru-guru supaya dapat memainkan peranan yang berkesan dalam pembangunan negara, bangsa, dan agama
3.      Membentuk golongan murid-murid yang berilmu, kreatif, dan berdisiplin untuk membentuk sahsiah murid-murid agar dapat memainkan peranan yang positif.
4.      Mendedahkan pengetahuan teknologi maklumat kepada murid-murid melalui penggunaan komputer.


4.0  Misi  Pusat Sumber Sekolah

Mempertingkatkan kefahaman ICT dan memupuk budaya ”Sayangi PSS” dikalangan pelajar selaras dengan pendidikan arus perdana masa kini.

5.0  Visi  Pusat Sumber Sekolah

Peneraju utama dalam memartabatkan PSS ke arah memperkasakan budaya ilmu dan cemerlang ICT

6.0  Objektif  Pusat Sumber Sekolah


1.    Menyediakan pelbagai sumber bagi kemudahan guru dan murid-murid.
2.    Menyediakan tempat untuk guru-guru merancang dan menghasilkan sumber pengajaran dan pembelajaran.
3.    Meningkatkan profesionalisme guru.
4.    Mengumpul, menyimpan, dan mengedar pelbagai jenis maklumat.
5.    Membina program media untuk pengajaran dan pembelajaran.
6.    Mengembangkan kemahiran penyelidikan dan pencarian maklumat.
7.    Memupuk tabiat belajar sendiri dan menyelidik melalui pusat sumber.

7.0  Carta Organisasi Jawatankuasa Induk

         Pusat Sumber Dato’ Haji Abbas 


9.0         Senarai Tugas / Kuasa dan Hubungan Pegawai dengan Pegawai Lain   

Unit/Subunit             : Pusat Sumber Sekolah
Jawatan                     : Guru Perpustakaan dan Media (GPM)

Tugas Pegawai  Atasan
Yang Ada Hubungan
Tugas & Tanggungjawab
Kuasa Yang Diberi
Tugas Pegawai Lain Yang Ada Hubungan
Pengetua

Meluluskan semua program dan aktiviti Pusat Sumber Sekolah

GPK Akademik

Menyelaras semua program dan aktiviti Pusat Sumber Sekolah


1.    Merancang dan Menyelaraskan Program Pusat Sumber Sekolah.

2.    Menyelaras dan Mengemaskini Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja PSS

3.    Merancang dan Menyelaras Perlaksanaan Program dan Aktiviti PSS

4.    Merancang dan Menyelaraskan Program dan Aktiviti Penyelidikan dan Kajian Tindakan

5.    Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarah dari semasa ke semasa.
Merancang dan melaksanakan program dan aktiviti berkaitan
Pengetua, Guru Penolong Kanan,
Guru Kanan,
Guru Jadual Waktu,
Ketua Panitia, dan
Kerani Kewangan.















10.0     Proses Kerja  Guru Perpustakaan dan Media

Aktiviti
10.1
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu.
Subaktiviti
-
-
Muka surat ini
1 / 1
Proses Kerja
Pegawai Yang
Meluluskan / Dirujuk
Undang-Undang / Peraturan
1.    Menerima arahan tugas daripada Pengetua

Pengetua
GPK Akademik




SPI Bil 3/1999 – Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran

SPI Bil 3/2005 – Penyelarasan Waktu Mengajar bagi Guru Penyelaras Bestari serta Guru Perpustakaan dan Media Sekolah (Guru Penyelaras PSS)

2.    Merujuk Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran bagi mata pelajaran yang ditetapkan.
3.    Menyediakan dan menghantar Rancangan Pelajaran Tahunan berdasarkan format yang
      telah ditetapkan.
4.    Menyediakan Persediaan Mengajar Harian dan menyampaikan P & P
      dengan merujuk kepada      
4.1  Rancangan Pelajaran Tahunan
4.2  Buku Teks
4.3  Bahan sumber lain
4.4  Senarai tugas GPM
4.5  Takwim PSS



5.    Melaksanakan P & P.

6.    Melaksanakan tugas-tugas GPM.

7.    Memberi, menyemak dan membuat pembetulan latihan murid-murid.







11.0  Carta Aliran Kerja Guru Perpustakaan dan Media

Aktiviti
11.1
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu.
Subaktiviti
-
-
Muka surat ini
1/1






12.0   Senarai Semak

Aktiviti
12.1
Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu.
Subaktiviti
-
-
Muka surat ini
1/1

Bil
Aktiviti
Tindakan
Catatan

1

Terima arahan kerja daripada Pengetua



2
Merujuk sukatan pelajaran


3
Menyedia dan menghantar RPT



4
Menyediakan Persediaan Mengajar Harian


5
Menyampaikan P & P


6
Melaksanakan tugas GPM


7
Memberi, menyemak dan membuat pembetulan latihan murid-murid.




13.0 Peraturan-Peraturan Pentadbiran Fail Meja

13.1 :   Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu
            seminggu

1.         Segala perancangan hendaklah berdasarkan Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran yang diluluskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

2.         Segala perancangan P & P serta aktiviti atau program PSS hendaklah mengikut jadual kerja yang telah disediakan dan mematuhi tempoh yang ditetapkan.

3.         Segala pelaksanaan sesuatu aktiviti atau program P & P dan PSS hendaklah dibincang dalam panitia mata pelajaran atau JK Kerja PSS sebelum mendapat kelulusan Pengetua

4.         Setiap aktiviti P & P dan PSS hendaklah dicatat dalam Buku Rekod Perancangan Harian guru.

5.         Buku Rekod Perancangan Harian Guru hendaklah dilengkapkan setiap hari untuk perancangan hari akan datang.

6.         Buku Rekod Perancangan Harian Guru hendaklah diserahkan kepada Pengetua  setiap minggu untuk disemak.



14.0 Senarai Undang-Undang / Pekeliling Fail Meja

14.1 :   Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu

1
SPI Bil 3/1999 – Penyediaan Rekod Pengajaran dan Pembelajaran
2
Sukatan Pelajaran Mata Pelajaran
3
Huraian Sukatan Pelajaran Mata Pelajaran
4
SPI 3/2005 Penyelarasan Waktu Mengajar bagi Guru Penyelaras Bestari Serta Guru Perpustakaan dan Media Sekolah (Guru Penyelaras Pusat Sumber Sekolah)
5
Surat KP (BTP-PSP) 8810/11/1 (03) Kriteria Pemilihan dan Senarai Tugas Guru Perpustakaan / Media Sekolah (6 Julai 2004), BTP

15.0 Senarai Borang Yang Digunakan

15.1 :   Merancang dan mengajar mata pelajaran antara 6 hingga 8 waktu seminggu

Bil
Borang
1
Jadual waktu persendirian








10.0  Proses Kerja

Aktiviti
10.2
Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama-sama Pengetua/ Guru Besar, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.
Subaktiviti
-
-
Muka surat ini
1 / 1
Proses Kerja
Pegawai Yang
Meluluskan / Dirujuk
Undang-Undang / Peraturan
  1. Menerima arahan tugas daripada Pengetua, GPK T& K.

  1. Merancang dasar / hala tuju dan  aktiviti tahunan PSS bersama JK Induk PSS

Pengetua
JK Induk
JK Kerja




  1. Menyediakan takwim PSS bersama JK Kerja PSS

  1. Menyerahkan takwim PSS untuk dimasukkan ke dalam takwim sekolah

  1. Menyelaras takwim PSS untuk disesuaikan dengan takwim sekolah

  1. Mengedar dan mempamerkan takwim PSS

  1. Melaksanakan dasar dan program tahunan PSS





11.0  Carta Aliran Kerja

Aktiviti
11.2
Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama-sama Pengetua/Guru Besar, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.
Subaktiviti
-
-
Muka surat ini
1/1
12.0  Senarai Semak

Aktiviti
12.2
Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama-sama Pengetua/Guru Besar, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.
Subaktiviti
-
-
Muka surat ini
1/1

Bil
Aktiviti
Tindakan
Catatan

1
Menerima arahan tugas daripada Pengetua, GPK T& K.



2
Merancang dasar / halatuju dan  aktiviti tahunan PSS bersama JK Induk PSS



3
Menyediakan takwim PSS bersama JK Kerja PSS


4
Menyerahkan takwim PSS untuk dimasukkan ke dalam takwim sekolah



5
Menyelaras takwim PSS untuk disesuaikan dengan takwim sekolah.



6
Mengedar dan mempamerkan takwim PSS kepada semua guru.



7
Melaksanakan dasar dan program tahunan PSS .












13.0 Peraturan-Peraturan Pentadbiran Fail Meja

13.2 :   Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama-sama Pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.

1.          Menggunakan prosedur kerja yang ditetapkan oleh sekolah.

2.          Menggunakan arahan perkhidmatan yang dikeluarkan secara dalaman dari semasa ke semasa oleh sekolah.

3.          Menggunakan penetapan polisi dan dasar yang dikeluarkan secara lisan atau bertulis dari semasa ke semasa oleh sekolah.

4.          Merancang mengikut takwim sekolah dan takwim PSS.

5.          Merancang dasar dan program tahunan PSS pada akhir tahun untuk tahun seterusnya.

6.          Mengedarkan takwim PSS kepada semua guru pada awal tahun.

7.          Melaksanakan program dan perancangan PSS mengikut masa yang ditetapkan dalam takwim (tertakluk kepada perubahan).


14.0 Senarai Undang-Undang / Pekeliling Fail Meja

14.2     Merancang dan melaksanakan Dasar dan Program Tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama-sama Pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.

1
Fail Kuasa Pusat Sumber Sekolah, BTPN WPKL, 2006
2.
Takwim sekolah .
3.
Takwim PSS .
4.
Fail Kuasa Pusat Sumber Sekolah.
5.
Fail Kuasa Sekolah.
6
Program NILAM: Konsep dan Panduan Pelaksanaan Di Sekolah (1988), BTP
6.
Jamiah Hj Othman dan Yusof Khan b Loth Khan. Panduan Pengurusan dan Penggunaan PSS. Subang Jaya; Danatis Distributors, 1995












15.0  Senarai Borang Yang Digunakan

15.2     Merancang dan melaksanakan dasar dan program tahunan Pusat Sumber Sekolah bersama-sama pengetua, kakitangan Pusat Sumber Sekolah, guru-guru dan murid-murid.

Bil
Borang
1
Carta Gantt
2
Kalendar kosong untuk mengisi program PSS


Mula